Follow on Bloglovin

Chips eten in het begin van januari, mag dat wel?

Echt o-ve-ral kom je het tegen. Afvallen lijkt wel steevast het meest gebruikte woord in januari. Stiekem word ik er helemaal gek van, ook al ging ik er twee jaar geleden nog vol op in mee. 'Ik ga gezonder eten, meer bewegen en niet meer snoepen' om er vervolgens achter te komen dat je na een aantal weken alweer eet en doet zoals je altijd doet. Weet je waar het om gaat? Het gaat om balans. Balans en tevreden zijn. Ik ben nog steeds niet helemaal tevreden, maar voel me in ieder geval in plaats van twee uur maar twee minuten schuldig nadat ik echt wat slechts gegeten heb. Het aantal handjes chips tellen? Mooi niet. Die heerlijke anijshagel overslaan? Ik dacht het niet. Boterhammen minderen? Ik heb het een aantal keer met pijn en moeite overleefd met vier boterhammen per dag, maar daar is nu ook geen sprake meer van. Nee, voor mij geen afvallen meer. Zo lang ik lekker bezig ben met volleyballen en fietsen vind ik het goed. En ja, mezelf een beetje inhouden is ook goed. Het belangrijkste is echter dat ik geniet van eten, er een balans in zoek, mezelf af en toe wat lekkers gun, maar mijn lichaam ook gezond houd. Meer telt er toch niet? Ik weet dat extremen veel makkelijker zijn. Heb je al twee repen chocolade op? Dan kan die rol koekjes er ook nog wel bij. Doe dit niet! Het gaat om de balans. Helemaal niets meer eten of minderen met een aantal boterhammen per dag? Ook dit is niet goed voor je lichaam. Je zult je vast lekker voelen voor een aantal, maar eeuwig volhouden kun je toch niet. Echt waar niet. En dan is er altijd nog dat gevaarlijke jojo-effect. Nou, daar geloof ik echt heilig in. Volgens mij is er geen één keer geweest dat ik een aantal kilo verloren had en het er niet meer aan kwam. Nee, volgens mij heeft mijn lichaam gewoon bepaald hoeveel het wilt wegen. Ik kan doen wat ik wil, maar dat eten vraagt mijn lichaam toch wel. Naast balans draait het ook om gezonde keuzes: een cracker met kipfilet in plaats van een zak chips is een veel gezondere keuze! Oké, genoeg over afvallen want ik wil me eigenlijk helemaal niet bij de afval-hype aansluiten. Ik zal iedereen steunen in zijn of haar race-tegen-zijn/haar-lichaam deze maand, dat beloof ik! Al geniet ik nu eerst zelf nog even van mijn vierde handje chips. In januari. Ja.

Reageer op dit artikel | Geschreven door Chantal Goenee

Een reactie posten